Tuesday, June 15, 2010

MAKANAN- MAKANAN DI SARAWAK

mood sarawak masih ader lagi..so kita bercerita pasal sarawak lagi..entry kali nie kita cerita pasal makanan di SARAWAK..actually tak semua makanan di bandar kuching sempat dijamah..sebahagian sahaja tapi yang itu pun rasa yer memadai..atas nie buah salak..buah salak nie dibeli di pasar serikin..pasar serikin ini adalah pasar yang dibina disempadan sarawak-indonesia..so banyak ler barang indon yang dibawa masuk..

SAYAP RENYOK nie menu di chillepepper restaurant..tapi kami tak dan nak merasanyer..menu yer unik itu yang ambik gambo 2..


nasi ayam penyet similar ngan masakan ala-ala indon..dah pun sempadan..majoriti di semua restaurant ader menjual ayam penyet ie..cuma rasa sambal dier yang pelik sikit tapi boleh ler dimakan...

yang nie menu di chillepepper restaurant gak..kami dapat merasanya..MEE KOLOK..mee die macam maggi,berkuah sup dan ada sapi(daging) mcm daging rendang ngan sayur n fish kek..orang sarawak panggil daging sapi..rasa yer macam makan maggi sup...bagi aku ianye sedap..
dan ini minuman yang spesel yang tak pernah kita jumpa kat area cn..kebanyakan kedai pun memang ader jual yer..TEH C PENG / TEH C SPECIAL..air nie kami oder di salah sebuah kedai si bandar kuching sewaktu sarapan pagi sebaik sampai ke kuching MASALA BOMBAY..air yer ada 3 lapisan, lapisan bawah sekali air gula daun pandan+susu+teh...rasa yer macam teh tarik perisa pandan..sedap..nak minum kena kacau dulu...
kesimpulan yer kami mmg enjoy makanan kat sana...dapat merasa makanan sarawak, tapi ader satu lagi menu yang tak dapat dirasa, LAKSA SARAWAK...frust betul..mungkin satu hari nanti kami akan datang untuk merasa laksa sarawak lak..

notakaki:teringat lagi rasa teh c nie..yum..yum

1 comment:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails