Monday, June 6, 2011

Emm..Lazatnya...

since tgh cuti 'maternity leave' nie,banyak benda yang aku boleh buat..expecially,memasak..mungkin hobi nie datang sebab aku menyusukan anak kot,nafsu makan tu sentiasa terbuka ajer..ish..ish,nasib baik berat maintain sama lepas delivery syahir...

Antara menu yang aku cuba,banyak yang tak sempat diambil ambo sebab dah masuk perut dulu baru teringat nak ambil gambaq...gambar kat bawah nie, mee bandung muar..sedap gak..yang nie senang ajer buat sebab pakai rencah segera yang member yang ader kampung kat muar bagi..cepat n express...aku bukan yer masuk bakul angkat sendiri,puji masak sedap,tapi petang yer ader ler balance so my hubby pun rasa dier pun puji sedap..



umphh..sedap gilos!!!!


Yang nie plak,tengok cantikkan..bukan ajer cantik malah sedap rasa yer bila dimakan...yang nie kuih lapis sagu..yang nie sejarah yer tgk resepi nyonya kat tv,macam best terus buat..chef Florence Tan yer resepi..klu nak resepi yer google ajer ..sure berlambak ..


pilihan 2 warna ceria ajer....


ader satu lagi yang aku ghajin buat masa cuti,,la nie pun stok dah abih nak kena buat lagi nie..tapi tgu lepas balik kg ler nampak yer...KUIH GUNTING..tapi malang yer yang nie dari dulu nak snap gambar mesti tak dapat ,,,sedap sangat sampai dah habis dikunyah pun tak teringat nak ambik gambo...ala bayangkan kuih siput ajer..resepi kuih siput tapi aku malas nak menyiput aku gunting ajer senang n mudah..yang nie aku boleh kongsi resepi,sebab dia resepi aku sendiri tambah tolak dari carian di google..


KUIH GUNTING MALAS ALA IJA....



  • tepung gandum


  • santan


  • bawang besar 1-2 biji


  • telur sebiji


  • cintan kasar n halus


  • lada hitam


  • cili kering


  • kuib ayam


  • ikan bilis


  • daun sup n bawang


  • daun kari


  • garam n gula


  • air

CARA BUATNYA:




  • semua bahan diatas ikut suka ler nak banyak mana,aku jenis try n error


  • semua benda diatas diblend kecuali tepung, daun sup,daun kari ...


  • blend gula santan supaya tak banyak sangat air,,..


  • peh2 uli ler..klu lembik buat tambah tepung,tapi klu tepung banyak sangat tak sedap plak..


  • guna ler kreativiti mcmana nak canai klu lembik..


  • ini ler cara kuih gunting malas aku..hahaha

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails